قواعد بانکی شرعی است، ربا در جایی است که قراردادها صوری باشد

رئیس مجلس گفت: همه قراردادها و عقودی که در بانک ها انجام و تائید می شود و جاری و ساری است در شورای فقهی تائید شده و شرعی است.



به گزارش خبرگزاری تو، محمدرضا صباغیان بافقی در نشست علنی امروز (سه شنبه، یکم شهریورماه) مجلس شورای اسلامی در جریان بررسی طرح بانکداری جمهوری اسلامی ایران، با اشاره به موضوع اهداف بانک مرکزی در پیشنهادی گفت: موضوع مدیریت و برنامه ریزی جهت صفر کردن سود بانکی ظرف ۱۰ سال را پیشنهاد می‌دهیم.

وی افزود: چند سوال مطرح می‌شود، آیا ما قانونگذاران و بانکداران در نظام اسلامی هدفی داریم که سود بانکی را صفر کنیم یا خیر؟ اگر هدف نداریم که هیچ، ولی اگر انتظار داریم که روزی بانک‌های ما سود صفر داشته باشد.

صباغیان مطرح کرد: سوال دیگر این است که اگر ما این موضوع را مصوب نکنیم و از کنارش بگذریم که سود بانکی صفر بشود یا نشود آیا بانک‌های ما به دلیل درآمدی که دارند هرگز به این فکر می‌کنند که سود بانکی را صفر کنند؟ آیا هدف بانک مرکزی کاهش سود بانکی است؟

عضو کمیسیون شورا‌ها و امور داخلی کشور در مجلس با اشاره به پیشنهاد مدیریت و برنامه ریزی جهت صفر کردن سود بانکی ظرف ۱۰ سال، مطرح کرد: آیا بانک مرکزی این هدف را دارد چرا که بانک‌های ما دچار ربا هستند، ما چه بگوییم چه نگوییم بانک‌ها سود می‌گیرنند و موسسات مالی ما برای خدمت تشکیل شده، اما سر مردم کلاه گذاشته اند.

وی افزود: پیشنهاد ما این است که بانک مرکزی که مقام تصمیم گیری دارد و مقام عالی بانک‌ها است ظرف ۱۰ سال، هدفش این باشد که سود بانکی را صفر کند، از نمایندگان می‌خواهم به این موضوع رأی مثبت بدهند. این موضوع می‌تواند جزو تحقق عدالت اجتماعی باشد. همه ما ادعا می‌کنیم که بانکداری ما اسلامی است، اما بانک‌های ما فقط کلمه اسلامی را به یدک می‌کشند.

قالیباف در پاسخ به صباغیان بافقی مطرح کرد: آقای صباغیان من این نکته را مطرح می‌کنم و شما در هر پیشنهادی مرتب این موضوع را می‌گویید که بانک‌های ما ربا می‌گیرند این موضوع درست نیست که از بلندگوی جمهوری اسلامی در مجلس، می‌فرمایید که بانک‌ها ما ربا می‌گیرند.

رئیس مجلس ادامه داد: این حرف صحیح نیست، همه قرارداد‌ها و عقودی که در بانک‌ها انجام و تائید می‌شود و جاری و ساری است در شورای فقهی تائید شده و شرعی است. نکته‌ای که شما می‌فرمایید این است که در منتهی الیه زنجیره کار‌های بانکی عده‌ای یا افرادی با مجموعه بانک کار صوری انجام می‌دهند و این موضوع را نباید جزو قوانین و مقررات بانک‌ها قرار دهید، خواهش می‌کنم به این موضوع دقت کنید.



پست های مرتبط

پیام بگذارید