درخشش عملکرد مالی بانک مسکن

صابر عسکرپور عضو هیات مدیره بانک مسکن، همزمان با گرامی داشت هفته دولت، جزییات و دستاوردهای درخشان بانک در حوزه مالی را تشریح کرد.



به گزارش خبرگزاری تو، به نقل از خبرنگار پایگاه خبری بانک مسکن- هیبنا، عضو هیات مدیره بانک ضمن گرامیداشت یاد و خاطره شهیدان باهنر و رجایی و تبریک هفته دولت با اشاره به عملکرد بانک مسکن در یک سال گذشته از عمر دولت مردمی، اظهار داشت: پیش از هر چیز باید اتفاقی که برای اولین بار در 5 سال گذشته رخ داده است را به کارکنان مجموعه بانک مسکن تبریک بگویم که خود مهر تاییدی بر عملکرد قابل توجه بانک و مجموعه کارکنان است.


وی با بیان اینکه خوشبختانه بانک مسکن در سال مالی گذشته و بعد از 5 سال سودآور شد، ادامه داد: جمع کل درآمدهای بانک در سال مالی 1400، با رشد 36 درصدی همراه بوده درحالی‌که کل هزینه‌ها با رشد 22 درصدی مواجه بود و این امر بیانگر اصلاح روند رشد هزینه‌ها در تناسب با روند رشد درآمدها بوده و ادامه‌دار بودن روند موصوف می‌تواند افزایش توان تسهیلات دهی و بهبود شاخص‌های مالی بانک را در پی داشته باشد.

معاون مدیرعامل در امور مالی و شرکت‌های بانک مسکن با اشاره به افزایش 156 درصدی سرمایه بانک در سال مالی گذشته افزود: در اجرای برنامه‌ها و اهداف تعیین شده، با اتمام فرایند تجدید ارزیابی دارایی‌های ثابت و ثبت افزایش سرمایه 203 هزار میلیارد ریالی از این محل، سرمایه ثبتی بانک به مبلغ 334 هزار میلیارد ریال افزایش پیدا کرد.

عسکـرپور همچنین از افزایش 41 درصدی جذب منابع در بخش سپرده‌های مشتریان بانک در سال گذشته خبر داد و گفت: به‌منظور تعادل در منابع و مصارف و همچنین حفظ وضعیت سودآوری، لازم است جذب منابع پایدار و با قیمت تمام‌شده پایین در دستور کار جدی کارکنان قرار گیرد.

وی همچنین به روند رشد دارایی‌ها و بدهی‌های بانک نیز اشاره‌ای کرده و گفت: دارایی‌های بانک طی سال مالی 1400 با رشد 36 درصدی همراه بوده درحالی‌که بدهی‌های بانک بدون در نظر گرفتن حقوق صاحبان سهام رشد 27 درصدی را نشان می‌دهد و این امر ضمن داشتن اثر مثبت درآمدی، ضرورت و اهمیت تلاش برای جذب منابع بیشتر و همچنین پیگیری مستمر برای تبدیل به‌موقع قراردادهای مشارکت مدنی به فروش اقساطی را نمایان می‌سازد.

عضو هیات مدیره گفت: بانک مسکن جزو معدود بانک‌هایی است که نسبت کفایت سرمایه آن از حد استاندارد تعیین شده در دستورالعمل محاسبه سرمایه نظارتی و نسبت کفایت سرمایه موسسات اعتباری بانک مرکزی یعنی عدد 8 درصد، بالاتر رفته است.

وی همچنین سرمایه نظارتی بانک را معادل 120 هزار میلیارد ریال اعلام کرد و افزود: با توجه به اهمیت این 2 نسبت در رتبه‌بندی بانک و همچنین تعیین حدود سرمایه‌گذاری و یا حدود فردی و جمعی تسهیلات کلان پرداختی، باید با برنامه‌ریزی صحیح و همکاری تمامی واحدها، عملکرد بانک در تمامی بخش‌ها طوری صورت پذیرد که از این دو نسبت مهم محافظت به‌عمل‌آمده و در آینده شاهد تقویت آن‌ها باشیم.

عسکرپور در ادامه این بخش، یادآور شد که در نتیجه عملکرد مطلوب بانک در طی سال مالی اخیر، سایر نسبت‌های مهم مالی بانک نیز از جمله ROE و ROA نیز بهبود پیدا کرده و هر دو نسبت موصوف از وضعیت منفی خارج شدند.

وی درباره عملکرد بانک در بازار بین بانکی نیز گفت: بانک مسکن در سال 1400 به‌طور میانگین روزانه حدود 106 هزار میلیارد ریال در بازار بین بانکی سپرده‌گذاری کرده که از این محل حدود 21 هزار میلیارد ریال سود عاید بانک شده است.

همچنین از محل سرمایه گذاری در انواع اوراق بهادار از طریق عملیات بازار باز بانک مرکزی نیز در سال مورد نظر حدود 8 هزار میلیارد ریال سود کسب شده است.

عضو هیات مدیره در بخش دیگری از اظهاراتش به عملکرد تسهیلات بانک در سال 1400 اشاره کرد و افزود: طی این سال تسهیلات پرداختی کل بانک نسبت به سال مالی قبل از نظر مبلغ با رشد 105 درصدی به مبلغ حدود 758 هزار میلیارد ریال رسیده است که این امر در قالب حدود 548 هزار فقره تسهیلات در بخش مسکن شامل؛ حدود 154 هزار و 300 فقره برای جعاله، 130 هزار و 200 فقره برای خرید، بیش از 127 هزار و 400 فقره در بخش‌های مرابحه و اجاره به شرط تملیک و حدود 136 هزار فقره در قالب قرض‌الحسنه، مشارکت مدنی و واگذاری سهم‌الشرکه و مابقی در بخش غیر مسکن پرداخت شده است.

معاون امور مالی و شرکت‌های بانک مسکن در بخش دیگری از اظهاراتش به اهداف و برنامه‌های بانک در سال 1401 اشاره کرد و گفت: یکی از هدف‌گذاری‌های سال جاری، تجهیز 588 هزار میلیارد ریالی در انواع سپرده است.

وی انتشار اوراق گواهی سپرده بلندمدت ویژه سرمایه‌گذاری عام به میزان 287 هزار میلیارد ریال را از دیگر اهداف بانک در سال جاری عنوان کرد و افزود: کاهش قیمت تمام‌شده منابع به میزان یک واحد درصد نسبت به ابتدای دوره نیز از دیگر اهداف بانک تا پایان سال است.

عسکرپور کاهش NPL کل بانک طبق برنامه‌های ابلاغی و صدور ضمانت‌نامه به مبلغ 100 هزار میلیارد ریال را از دیگر اهداف بانک مسکن در سال 1401 عنوان کرد.








پست های مرتبط

پیام بگذارید