طرح کشاورزی قراردادی را با بانک کشاورزی تجربه کنید

بانک کشاورزی با اهداف راهبردی تامین مالی و حمایت از طرح های اولویت دار بخش کشاورزی، مدرن سازی کشاورزی و ایجاد افق های جدید دراین بخش و چابک سازی و اصلاح فرآیندهای کاری به جهت تسهیل امور مشتریان و کشاورزان این طرح را در دستور کار قرار داد.



به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تو، یکی از اولویت های وزارت جهاد کشاورزی از ابتدای کار دولت سیزدهم موضوع کشت قراردادی یا کشاورزی قراردادی بود که در آن تعدادی از محصولات کشاورزی نظیر برنج، کلزا، چغندر، پنبه، گندم را شامل می شد.

کشاورزی قراردادی چیست؟

به زبان ساده، در این طرح سرمایه گذار پیش از آغاز سال زراعی با کشاورز قرارداد می بندد و نقدینگی و نهاده موردنیاز را در اختیارش قرار می دهد و در پایان سال با نرخی که در قرارداد توافق شده سرمایه گذار محصول را از کشاورز خریداری می کند.

طرح کشت قراردادی اگر به شکل صحیح و با حضور بخش خصوصی اجرا شود قطعا افزایش تولید و درآمد را به همراه خواهد داشت.

در واقع در شهریور ماه سال جاری، طبق اعلام مدیر کل دفتر امور اقتصادی وزارت جهاد کشاورزی دستورالعمل کشت قراردادی تهیه و به تمام استان های کشور ابلاغ شد و متقاضیان بایستی به منظور شرکت در این طرح درخواست خود را در سامانه سیتا وزارت جهاد کشاورزی به ثبت برسانند.

در متن درخواست وزارت جهاد کشاورزی با هدف افزایش رغبت بخش خصوصی و بانک ها قید شده است که بانک مرکزی همراهی کاملی در تامین مالی کشاورزی قراردادی دارد، لذا بانک های عامل باید تسهیلات مذکور را به صورت ویژه در اختیار متقاضیان قرار دهند.

به همین منظور، وزارت جهاد کشاورزی به طور رسمی ۲۰ هزار میلیارد تومان تسهیلات از بانک مرکزی و ۴ هزار میلیارد تومان از صندوق توسعه ملی برای اجرا و توسعه کشت قراردادی در سال زراعی ۱۴۰۲-۱۴۰۱ ارائه داده است

مدیر کل دفتر امور اقتصادی وزارت جهاد کشاورزی دراین راستا با بیان این که بانک مرکزی همراهی کاملی در تامین مالی کشاورزی قراردادی دارد می گوید: در روزهای اخیر نقشه راه تامین مالی کشاورزی قراردادی از سوی بانک مرکزی رونمایی و همچنین شیوه نامه اجرایی آن به تمام بانک‌های کشور ابلاغ شده که گام بزرگی برای اجرای کشت قراردادی محسوب می‌شود.

در حقیقت در این شیوه‌نامه که با همکاری وزارت جهاد کشاورزی و بانک مرکزی تهیه شده، تاکید شده است بانک‌ها در قالب کشاورزی قراردادی با تولید کنندگان محصول، تهیه کنندگان نهاده‌های تولید، مجریان یا پشتیبانان توسعه کشاورزی در راستای تکمیل زنجیره ارزش، خرید نهاده ها، مواد اولیه، ماشین آلات و اقدامات توسعه ای و همچنین ارایه خدمات آموزشی، فنی، توسعه ای و دانش بنیان و تحقیقاتی تسهیلات به امضا برسانند.

همچنین در این طرح مقرر شد قرارداد منعقده میان دو طرف به عنوان وثیقه بازپرداخت اصل و سود تسهیلات که توسط وزارت جهاد کشاورزی به تایید رسیده است پذیرفته شود.

همانطور که گفته شد طبق دستور العمل کشت قراردادی بانک ها موظف شدند تسهیلات مذکور و مورد نیاز را در اختیاری مجریان کشاورزی قراردادی ارائه دهند.

در حقیقت این طرح به این دلیل در دستور کار قرار گرفت که اکثر کشاورزان به دلیل مشکلات عدیده اقتصادی در مضیقه قرار گرفتند و به دلیل افزایش سرسام آور هزینه های تولید تامین نقدینگی برای بسیاری از کشاورزان به گره کوری مبدل شده بود که در پی آن کاهش چشمگیر تولید محصولات کشاورزی را در پی داشت به همین علت، دولت سیزدهم در راستای حمایت از این قشر زحمت کش طرح کشت قراردادی را با لزوم حمایت بانک ها در دستور کار قرار داد.

در این راستا بانک کشاورزی با شعار " بانک همه مردم ایران" و با چشم انداز " خدمت بی نظیر به هر کسی که با ما همراه است " در این طرح پیش قدم شد.

در واقع بانک کشاورزی با اهداف راهبردی تامین مالی و حمایت از طرح های اولویت دار بخش کشاورزی، مدرن سازی کشاورزی و ایجاد افق های جدید دراین بخش و چابک سازی و اصلاح فرآیندهای کاری به جهت تسهیل امور مشتریان و کشاورزان این طرح را در دستور کار قرار داد.

به همین خاطر فرشید فرخ نژاد مدیرعامل بانک کشاورزی در آذرماه سال جاری از تکمیل زیرساخت های الکترونیکی پلتفرم تامین مالی زنجیره ای و آغاز اجرای طرح کشاورزی قراردادی گندم در این بانک خبر داد.

در حقیقت بانک کشاورزی در پی تجربه های موفق کشاورزی قراردادی در سنوات گذشته، در راستای سیاست های وزارت جهاد کشاورزی و بر اساس نقشه راه و شیوه نامه های بانک مرکزی، امسال اجرای کشاورزی قراردادی گندم و تامین مالی زنجیره ای را بر بستر پلتفرم مدیریت زنجیره تامین با رویکرد اعتباری و با استفاده از ابزارهای نوین تعهدی نظیر گواهی اعتبار مولد (گام)، کیف پول و کارت اعتباری، گشایش اعتبار ریالی و ضمانت نامه، در دستور کار قرار داده است.

طبق اعلام فرخ نژاد، با اشاره به عاملیت بانک کشاورزی در خرید تضمینی بالغ بر ۷.۲ میلیون تن گندم به ارزش حدودی ۸۳۰ هزار میلیارد ریال از کشاورزان در سال زراعی جاری و پرداخت میلیارد ها ریال تسهیلات برای خرید نهاده های زراعی، بر اهمیت جایگزینی ابزارهای نوین تامین مالی تعهدی و اعتباری به جای روش های سنتی و نقدی تاکید کرد و اظهار داشت: در قالب کشاورزی قراردادی بر بستر پلتفرم مدیریت زنجیره تامین، کشاورز می‌تواند نهاده ها و خدمات مورد نیاز خود را به صورت اعتباری و بدون پرداخت وجه نقد، از سازمان های ذیربط تامین کند و پس از برداشت محصول و تحویل آن به دولت، این هزینه ها از محل وجوه خرید تضمینی محصول کسر می شود.

به گفته مدیرعامل بانک کشاورزی، در حال حاضر خدمات ارائه شده بر بستر پلتفرم شامل بیمه محصولات و خرید کود است که با هماهنگی شرکت بازرگانی دولتی، شرکت خدمات حمایتی کشاورزی و صندوق بیمه کشاورزی انجام می شود و طبق پیش بینی ها، در سال های آتی خرید همه مواد اولیه و نهاده ها و ارائه کلیه خدمات مورد نیاز از جمله خرید سموم، انجام آزمایشات خاک، خدمات مکانیزاسیون، خدمات گیاه پزشکی، خرید بذر گواهی شده، خدمات آموزشی، فنی، توسعه‌ای، دانش‌بنیان، تحقیقاتی و ... بر بستر این پلتفرم انجام شوند.

در حقیقت طرح کشاورزی قراردادی به منظور بهبود روش های تامین مالی در بخش کشاورزی و حمایت از تولیدات و اشتغال روستایی با پیروی از روش های غیر تورمی در دستور کار قرار گرفته است.




پست های مرتبط

پیام بگذارید