دولت از برنامه هفت هزار صفحه‌ای زمان انتخابات چند صفحه به عنوان برنامه هفتم به مجلس ارائه دهد

غلامرضا نوری قزلجه گفت: بی‌برنامگی دولت در حوزه های مختلف مورد نقد مجلس است و ای کاش آقای رییسی از ۷ هزار صفحه برنامه‌ای که در زمان انتخابات از آن صحبت می کردند، هر چه سریع تر چند مورد را به عنوان برنامه هفتم به مجلس ارائه دهند.



غلامرضا نوری قزلجه، رییس فراکسیون مستقلین مجلس یازدهم در گفت‌و‌گو با خبرنگار سیاسی خبرگزاری تو درباره تاخیر در ارائه لایحه بودجه ۱۴۰۲ و برنامه هفتم به مجلس گفت: بر اساس قانون دولت باید تا نیمه آذرماه هر سال لایحه بودجه سال بعد را به مجلس ارائه دهد و در حالی روز چهارشنبه این لایحه با تاخیری بالغ بر ۲۰ روز به مجلس آمد که پیش از این تاکید شده بود باید ابتدا برنامه هفتم در مجلس بررسی و بعد بودجه سنواتی بر اساس این سند بالادستی مورد بررسی نمایندگان قرار بگیرد.

نماینده مردم بستان آباد در مجلس یازدهم با تاکید بر این که « تاخیر در ارائه برنامه هفتم کیفیت بررسی بودجه ۱۴۰۲ را تحت الشعاع قرار می‌دهد»، افزود: متاسفانه هنوز خبری از برنامه هفتم نیست و بر اساس تصمیم هیات رییسه مجلس نیز مقرر شده تا زمان تعیین تکلیف نشدن لایحه برنامه هفتم، لایحه بودجه اعلام وصول نشود و این تاخیر دولت برنامه و زمانبندی مجلس را بر هم زد.

نوری قزلجه با بیان این که «بی‌برنامگی یا عدم توجه به اهمیت برنامه‌ریزی در کارها از ابتدا در روند کار دولت سیزدهم مشهود بود»، گفت: متاسفانه وزارتخانه‌های دولت به اهمیت برنامه‌ریزی در مسیر حرکت توجه ندارند، از ابتدای کار و شکل گیری این دولت، این مساله مشهود بود.

وی در ادامه افزود: روش مدیریت هیاتی و انجام کارها بر اساس روزمرگی بسیار خطرناک است و در زمینه‌های مختلف نیز اثر خود را گذاشته و در همین مساله تاخیر در ارسال بودجه و برنامه نیز اثرات منفی زیادی دارد.

مشکلات حوزه دارو تورم فعلی ناشی از بی دقتی دولت در اجرای قانون بودجه ۱۴۰۱ است

رییس فراکسیون مستقلین مجلس یازدهم با بیان این که « دولت از برنامه هفت هزار صفحه‌ای زمان انتخابات چند صفحه به عنوان برنامه هفتم به مجلس ارائه دهد»، خاطر نشان کرد: انتقاد ما به رویه دولت در زمینه بودجه مختص «زمان ارائه لایحه سال بعد» نیست، درباره همین قانون بودجه سال ۱۴۰۱ هم در شرایطی که سال رو به پایان است و کمتر از سه ماه تا پایان سال باقی مانده، دولت مکرر لوایحی برای اصلاح این بودجه به مجلس میفرستد.

وی تاکید کرد: مشکلات حوزه دارو و تورمی که با آن رو به رو هستیم ناشی از کم‌توجهی به برنامه ریزی دقیق در این امور و عدم دقت بوده است و در چنین شرایطی بی توجهی به بودجه سالانه پیامدهای بدی را در پی دارد .

نوری قزلجه در پاسخ به سوالی مبنی بر این که چرا مجلس با توجه به شرایط پیش آمده از زمان فعلی استفاده نمی‌کند و تا زمان ارائه برنامه هفتم بودجه را بررسی نمی‌کند تا کارها جلو بیافتد، گفت:برنامه‌های ۵ ساله باید متناسب با شرایط کشور باشد نه بر اساس ایده‌آل‌ها و شعارها و شرایط اقتصادی کشور باید مبنای تنظیم برنامه قرار گیرد، بنابراین برنامه نوعی نقشه راه کلان است.

وی افزود: بر اساس منطق و برداشت صحیح از قانون باید ابتدا برنامه را به عنوان نقشه راه تصویب و بعد به سراغ بودجه یک ساله برویم و نمی شود ابتدا برنامه اقتصادی سال بعد را در قالب لایحه بودجه تنظیم کنیم و بعد از آن تازه بررسی کنیم که در ۵ سال آتی می‌خواهیم چه کنیم.

آیا تدوین برنامه در مرکز پژوهش‌ها غیر قانونی است؟

عضو کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی در مجلس یازدهم همچنین در پاسخ به سوالی درباره تدوین برنامه هفتم در مرکز پژوهش ها به دستور محمدباقر قالیباف، رییس مجلس یازدهم گفت: من هم این خبر را از رسانه ها شنیدم و از چند بعد این مساله قابل بررسی است.

وی ادامه داد: مرکز پژوهش‌ها مجموعه‌ای چند وجهی است و این که برای برنامه نظر بدهند و پیش نویس آن را اماده کند اصلا یارادی ندارد و از اساس خوب هم هست که این بررسی ها قبل از رسیدن برنامه به مجلس انجام شود چرا که در هر صورت بعد از وصول برنامه این مرکز پژوهش ها است که به عنوان بازوی پژوهشی باید مسائل را بررسی کند.

نوری قزلجه با تاکید بر این که در قانون برنامه های ۵ ساله که پیش از این برنامه توسعه خوانده می شد باید به صورت لایحه از جانب دولت به مجلس ارسال شود، افزود: برنامه های ۵ ساله لایحه است و باید از طرف دولت بر اساس بازخورد از برنامه قبلی و بر اساس شرایط روز کشور متناسب با آن تنظیم شود.

نماینده مردم بستان آباد با بیان این که مرکز میتواند با تهیه پیش نویس به دولت در این زمینه کمک کند، گفت: این که مجلس به جای دولت برنامه بنویسد نه ممکن است و نه منطقی بنابراین باید برنامه به صورت لایحه به مجلس ارائه شود.

بیشتر بخوانید:

تصویب لایحه بودجه ۱۴۰۲ یک مرحله‌ای خواهد بود




پست های مرتبط

پیام بگذارید