ارز ۲۸۵۰۰ تومانی سامانه نیما را به تعادل می رساند

محمدرضا فرزین گفت:ارز ۲۸۵۰۰ تومانی سامانه نیما را به تعادل می رساند، بخش زیادی از این ارز ارز نفتی است که دولت عرضه می‌کند.



به گزارش خبرگزاری تو، محمدرضا فرزین امشب در برنامه گفت وگوی ویژه خبری با اشاره به اینکه در تعیین نرخ ارز دوگانه رفاه و اجتماع مورد توجه خواهد بود، اظهار داشت: در حال حاضر در سامانه نیما نرخ میانگین ارز ۲۹ هزار تومان است و از روز شنبه ارز نیمایی ۲۸ هزار و ۵۰۰ تومانی را عرض می کنیم.

وی گفت: ارز نیمایی حاصل از صادرات نفت، پتروشیمی ها و بنگاه ها است، پیش از این روزانه ۱۵۰ تا ۲۰۰ میلیون دلار در سامانه نیما مبادله شده است.

فرزین با بیان اینکه در هفته پیش‌رو عرضه ارز را افزایش می‌دهیم، گفت: اشکالی در سامانه نیما وجود دارد و آن این است که وقتی در نیما عرضه عرضه می شود در نقشه تجاری و نقشه ارزی هماهنگی نداریم و این مشکلاتی در سامانه ایجاد کرده است.

رئیس کل بانک مرکزی ادامه داد: ارز ۲۸۵۰۰ تومانی سامانه نیما را به تعادل می رساند بخش زیادی از این ارز ارز نفتی است که دولت عرضه می‌کند.

وی اضافه کرد: از سوی دیگر در بازار مبادلات ارزی هم همه ارزهای غیرتجاری مبادله می‌شود ۴۰ نوع نیاز ارزی داریم.این سامانه به زودی راه اندازی می شود.

فرزین گفت: علامت دهی نرخ ارز در بازار وجود دارد که معتقدیم تحریف شده است؛ نرخ ارز از نظر بنیادین نباید نرخ فعلی خبرگزاری توود در بازار آزاد باشد.

وی اضافه کرد: ارز ۲۸ هزار و ۵۰۰ تومانی به کالاهای اساسی، تجهیزات و ماشین آلات اختصاص می یابد و قطعاً تلاش می‌کنیم صادرکننده آسیبی نمی بیند اما استثناهایی هم وجود خواهد داشت.

فرزین بیان کرد: ارز آزاد ۴۴ هزار تومانی که نرخ ارز کشور ما نیست، قیمت ارز تحریف شده است نرخ بازار آزاد تحریفی است که به دلیل انتظارات است و شدیدا افزایش یافته است نباید بازار کالا با این نرخ آزاد دنبال شود.

فرزین گفت: در بازار آزاد دخالت می کنیم تا نرخ را مدیریت و کاهشی کنیم نیازهای ارزی هم در بازار آزاد تامین می‌شود؛ نیازهای بازار آزاد را تلاش می‌کنیم در بازار مبادله‌ای تامین کنیم.

رئیس کل بانک مرکزی تصریح کرد: عرضه ارز ۲۸۵۰۰ تومانی فعلا تا یک سال ادامه دارد.






پست های مرتبط

پیام بگذارید